Auteurslezingen 18 plus

(Klik door op een naam naar keuze voor meer informatie)



 

 

Auteurs

 

 

Illustratoren

  Aline Sax

De lezingen kunnen een inhoudelijk thema aansnijden of ingaan op het schrijven van (historische) romans, de grens tussen feit en fictie, inspiratie en fantasie,…

    Gerda Dendooven

Via associaties, anekdotes en aan de hand van tekeningen (die ze op dat moment maak) stel Gerda het beroep van de illustrator voor.
  Anna Coudenys

Een lezing over één van de romans of een lezing over het hele oeuvre en het schrijfproces zelf. Anna opteert zelf voor een grote interactiviteit en deelname van het publiek.

   

Jurgen Walschot

Vertelmoment aan de hand van projecties. Hoe wordt een boek gemaakt? Hoe gaat een illustrator of vormgever te werk?

  Anne Provoost

Lezingen over verschillende onderwerpen: Wereldoorlog I, atheïsme, het belang van fictie.

    Kaatje Vermeire

Een lezing met een woordje uitleg: hoe ben ik illustrator geworden? Werkwijze, werkruimte, technieken... Of een workshop.

  Bart Moeyaert

Tijdens deze performance hoort u het verhaal van het gezin waarin Bart Moeyaert is opgegroeid, ontstaat er een eerste boek, evolueren zijn ideeën, en wordt er op een aantal titels dieper ingegaan.

    Klaas Verplancke

Over de taal van het beeld, de kunst van het zien.
  Bavo Dhooge

De schrijver geeft uitleg over hoe een boek tot stand komt, vertelt over de verhalen die hij voor kinderen en tieners schrijft, leest voor, beantwoordt vragen,…

    Mattias De Leeuw

Zowel in de lezingen als in de workshops staan het illustreren en het bedenken van verhalen centraal.
  Dimitri Casteleyn

Dimitri Casteleyn leest voor uit en vertelt over eigen werk, liefst aan de hand van iemand die hem interviewt.
    Merel Eyckerman

De auteur vertelt over haar werkwijze, inspiratiebronnen en, eventueel, over haar archeologisch werk en hoe de dingen elkaar beïnvloeden.

  Dirk Terryn

Gedichten worden verteld en voorgelezen en we zoeken vanuit de talenten van jongeren hoe we op korte tijd een programma in elkaar steken.
    Randall Casaer

De inhoud van de lezing wordt samen met de organisatie bepaald.
  Do Van Ranst

Do Van Ranst leest tekstfragmenten voor en vertelt over zijn inspiratiebronnen, over het ontstaan van zijn werk en over maatschappelijke thema's in relatie tot zijn werk.

     Riske Lemmens

Lezingen op maat voor studenten en volwassenen rond het vak als illustrator adhv concrete voorbeelden en technieken.
  Elvis Peeters

De veelzijdigheid van het oeuvre waaruit Elvis Peeters kan putten maakt de voorstelling tot een gevarieerd geheel.

    Sabine Clement

Wie denkt dat een illustratie een braaf plaatje bij een praatje is, heeft het mis. Een illustratie zit vol eigen verhalen en humor en emotie.
  Frank Pollet

Frank Pollet houdt ervan om over zijn boeken te vertellen aan kinderen omdat hij zelf nog een beetje kind is. Franks lezingen zijn grappig, maar absoluut niet vrijblijvend.

    Seppe Van den Berghe

In een lezing heeft Seppe het over de opbouw van een prentenboek: hoe verzin je je hoofdfiguren, hoe ga je je documenteren, hoe bouw je illustraties op, hoe ga je verschillende hoofdstukken in je tekeningen aanbrengen.
  Hilde Vandermeeren

Schrijfproces, inspiratie, mogelijkheden en valkuilen, prentenboeken met gelaagdheid, concept literaire thriller, psychologie van de personages, stijl, dialoog, show don’t tell, spanningsboog opbouwen, de weg van idee tot manuscript en van manuscript tot boek.

    Suzan T'Hooft

Vragen naar en vertellen over het werk van een illustrator. Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag.
  Ianka Fleerackers

Filosoferen rond het prentenboeken van Uil en Leeuwerik over relaties en afscheid nemen.
     Tom Schamp

Aan de hand van manuscripten, schetsen, half afgewerkte en definitieve illustraties vertel ik over mijn werkmethodes en keuzes om een verhaal te vertellen in beelden.
  Inge Bergh

Inge Bergh vertelt over haar inspiratiebronnen en het ontstaan van haar boeken.

    Trui Chielens

Trui Chielens maakt samen met haar publiek enkele (of één, afhankelijk van de tijd) illustraties rond een bepaald verhaal, een bestaand sprookje, of eventueel zelfs een zelfverzonnen verhaal.
  Jan De Leeuw

Jan De Leeuw praat over zijn boeken maar ook over wat goede literatuur zou moeten zijn, het nut van lezen,…

    Xavier Truant

Doorheen de uiteenzetting gaat Xavier dieper in op het verschil tussen het werk voor een krant en voor een boek. Ook zijn tekentechniek wordt onder de loep genomen van schetsen tot eindresultaat.
  Joke Van Leeuwen

Ik bied mijn publiek de keuze uit verschillende mogelijkheden: lezingen, literaire avonden, poëziemanifestaties, mengvormen met conférence en pianobegeleiding, enthousiasmering.

     
  Joris Denoo

Een lezing over en uit eigen jeugdboeken. Hoe ontstaat een boek? Vanwaar komen ideeën?

     
  Kaat Vrancken

Een lezing over de moeilijkheden van schrijven, creative writing en schrijftips.

     
  Karla Stoefs

Er wordt voorgelezen. De kinderen actief deel aan de vertelling. De vertelling wordt voorzien van grappige foto’s en to slot kunnen de kinderen zelf een boekje maken.

     
  Kathleen Amant

Voor ouders, studenten of kleuterjuffen vertelt de auteur over haar werk, het boekenvak, welke boeken er zijn voor jonge kinderen en hoe je met de boeken aan de slag kan.

     
  Katrien Vandewoude

Afhankelijk van de inspiratiebron, de aard van het verhaal en de leeftijd van de kinderen, ga ik uit van het gekozen thema en laat hierbij ook graag de kinderen aan het woord.

     
  Koen Crucke

Lezingen voor kinderen gaan hoofdzakelijk over diverse onderwerpen die de kinderen rechtstreeks kunnen interesseren. Vaak wordt ook muziek gekoppeld aan de presentaties en gesprekken.

     
  Kolet Janssen

Kolet Janssen vertelt over en leest voor uit eigen werk. Thema's waarover ze spreekt zijn het ontstaan van een boek, heksenvervolging, adoptie, autisme en geloven.

     
  Kristien Dieltiens

Kristien Dieltiens vertelt over de problemen die opduiken bij het schrijven en illustreren van boeken, maar ook over haar inspiratiebronnen en thema's als dood, rouw, pleegzorg, middeleeuwen en kinderverdriet.

     
  Kristien Hemmerechts

Tijdens de lezing ga ik altijd graag met het publiek in dialoog, en reageer op hun vragen en opmerkingen.

     
  Leen van den Berg

Voorstelling van het boek met tekst en illustraties op groot scherm. Daarna zet ze de kinderen zelf aan het werk met creatieve opdrachtjes rond het thema.

     
  Marita De Sterck

Marita De Sterck spreekt over haar literaire werk in relatie tot antropologische onderwerpen.

     
  Patricia De Landtsheer

Voor de jongste lezertjes wisselt Patricia vertelfragmenten af met een korte theateract.

     
  Patrick Cornillie

Patrick Cornillie leest voor uit eigen werk. Eventueel leest hij tussendoor ook citaten van en over coureurs uit 'Alleen dalen gaat vanzelf', zijn spraakmakende wielerboek.

     
  Paul Verrept

Paul Verrept leest voornamelijk fragmenten voor uit eigen werk. Hij vertelt hoe hij werkt, hoe hij zich verhoudt tot de culturele wereld en hoe hij erin slaagt te leven van wat hij het liefste doet.

     
  Peter Verhelst

Peter Verhelst lees fragmenten voor, al dan niet ondersteund door geluid en beeldmateriaal. Hij praat over zijn inspiratiebronnen, interdisciplinariteit, theater en geeft een overzicht van mijn literaire publicaties.

     
  Reine De Pelseneer

Poëzielezingen, lezingen over de kracht van voorlezen en lezingen over schrijven.

     
  Riet Wille

De auteur vertel over hoe een boek groeit.

     
  Sabine De Vos

Sabine leest voor uit de prentenboeken over Oscar en zijn draakje of uit haar sprookjesboek op muziek.

   

  Siska Goeminne

De auteur spreekt graag en gepassioneerd over schrijven, vertalen en vertellen voor kinderen en jongeren.

     
  Stefan Boonen

Boonen linkt vragen over schrijven aan bijzondere, spannende of gekke verhalen of leest een stukje voor. Er is ruimte voor interactie en vragen.

     
  Stijn Vranken

De auteur brengt een snedige performance met een mengeling van gedichten, korte stukjes, anectdotes,... rond herkenbare thema’s als het leven en de liefde, zowel in hun romantische grootsheid als in hun onnozele alledaagsheid.

     
  Tine Mortier

Aan de hand van een performance die afgesteld is op de leeftijd van de kinderen, legt de auteur uit hoe het boek tot stand kwam.