Auteurslezingen kleuters

(Klik door op een naam naar keuze voor meer informatie)


 

Auteurs

   

Illustratoren

Bavo Dhooge

De schrijver geeft uitleg over hoe een boek tot stand komt, vertelt over de verhalen die hij voor kinderen en tieners schrijft, leest voor, beantwoordt vragen,…

   

Alain Verster

De workshop start met een introductie rond de vragen: Wat is een illustrator? En hoe komt een boek tot stand? Interactief gesprek met de leerlingen en illustrator.

  Do Van Ranst

Do Van Ranst leest tekstfragmenten voor en vertelt over zijn inspiratiebronnen, over het ontstaan van zijn werk en over maatschappelijke thema's in relatie tot zijn werk.

   

Ann De Bode

Ann De Bode wil aan de hand van voorbeelden de kinderen en volwassenen laten inzien hoe belangrijk het picturale is naast het tekstuele.

  Elvis Peeters

De veelzijdigheid van het oeuvre waaruit Elvis Peeters kan putten maakt de voorstelling tot een gevarieerd geheel.

   

Anne Westerduin

Uitgaande van eigen illustratief werk, verduidelijkt Anne Westerduin het voor de kinderen wat vage begrip ' illustrator'.

 

Ianka Fleerackers

Filosoferen rond het prentenboeken van Uil en Leeuwerik over relaties en afscheid nemen.

 

   

Annemie Berebrouckx

Annemie Berebrouckx leest de kinderen voor uit eigen werk en organiseert nadien een workshop tekenen en/of knutselen.

  Inge Bergh

Inge Bergh vertelt over haar inspiratiebronnen en het ontstaan van haar boeken.

   

Carll Cneut

Naast het voorlezen van fragmenten vertelt Carll Cneut over de plaats van de illustrator naast de auteur, over de realisatie van een boek en over gebruikte materialen en technieken.

  Jan De Kinder

Jan De Kinder combineert vertellen, voorlezen en illustreren. Hij vertelt over de inspiratiebronnen en het ontstaan van zijn boeken.

    Debbie Lavreys

Een lezing waarbij de nadruk ligt op het creatieve aspect bij de kinderen zelf.
  Joke Guns

De auteur vertel de kinderen over zichzelf, praat via een leuk doe-moment over anders zijn en hoe leuk dat kan zijn, zingt met hen een lied en verzint een paar nieuwe verhaallijnen.

    Esther Platteeuw

De aanpak varieert per leeftijd en organisatie. Esther zorgt er wel telkens voor dat ze iets tastbaar kunnen meenemen.
  Joke Van Leeuwen

Ik bied mijn publiek de keuze uit verschillende mogelijkheden: lezingen, literaire avonden, poëziemanifestaties, mengvormen met conférence en pianobegeleiding, enthousiasmering.

    Frank Daenen

Deze interactieve lezing is erg geschikt voor peuters en kleuters. Zelfs voor de allerkleinsten.
  Karla Stoefs

De prenten van de boeken worden in het groot geprojecteerd, en de kinderen nemen actief deel aan de vertelling.

   

Gerda Dendooven

Via associaties, anekdotes en aan de hand van tekeningen (die ze op dat moment maak) stel Gerda het beroep van de illustrator voor.

  Kathleen Amant

Voor kinderen vertelt Kathleen Amant uit een boekje van Anna of Heksje Mimi. Daarna doen ze een creatieve verwerking. De thema’s sluiten nauw aan bij de belevingswereld van jonge kleuters.

    Greet Bosschaert

Heel wisselend met vertellingen en demonstraties. Aangepast aan doelgroep. Veel kijk-materiaal mee.
  Kolet Janssen

Kolet Janssen vertelt over en leest voor uit eigen werk. Thema's waarover ze spreekt zijn het ontstaan van een boek, heksenvervolging, adoptie, autisme en geloven.

    Jurgen Walschot

Vertelmoment aan de hand van projecties. Hoe wordt een boek gemaakt? Hoe gaat een illustrator of vormgever te werk?
  Mieke Vanpol

Mieke Vanpol verduidelijkt de evolutie van idee naar verhaal, heeft het over lezen en schrijven als communicatiemiddel en wil het belang van creativiteit aantonen.

    Kris Nauwelaerts

Kris Nauwelaerts vertelt over zijn illustraties, toont een aantal illustratietechnieken en werkt met de kinderen een paar ideeën uit.
  Paul Verrept

Voorlezen van fragmenten bij geprojecteerde illustraties, al dan niet gecombineerd met muziek van Jan Van Outryve. Paul vertelt ook kort over zijn beroep.

    Kristina Ruell

Voorleesmomenten afgewisseld met 'live'tekenmomenten en een kleine workshop achteraf aangepast aan de leeftijd van het publiek.
  Riske Lemmens

Voorlezen voor kleuters en kinderen uit eigen werk met filosofisch vraag en antwoord gesprek rond de verhalen en illustraties.

    Liesbet Slegers

Liesbet Slegers vertelt over en leest voor uit de boeken van Karel en Kaatje. Na elk boek teken ik Karel (of Kaatje) telkens op een groot papier, in het thema van het boek.
  Sine Van Mol

Sine vertelt over het schrijven van een verhaal voor een prentenboek, hoe je samenwerkt met een illustrator, leest ze stukjes voor en soms verzint ze samen met de kinderen een verhaaltje.

    Mario Boon

Mario Boon leest voor en stimuleert de fantasie van kinderen.
  Stefan Boonen

Boonen linkt vragen over schrijven aan bijzondere, spannende of gekke verhalen of leest een stukje voor. Er is ruimte voor interactie en vragen.

    Marjolein Pottie

De lezing begint met het voorlezen van het boek. Daarna gaan auteur en publiek gezamenlijk aan de slag: er wordt iets geknutseld dat met het boek te maken heeft.
  Stijn Moekaars

Aangepast aan de leeftijdsgroep lees en vertel ik voor uit eigen werk (boeken, poëzie,...) Verder speel ik interactief theater met de kinderen.

    Mattias De Leeuw

Zowel in de lezingen als in de workshops staan het illustreren en het bedenken van verhalen centraal.
 

Tine Mortier

Aan de hand van een performance die afgesteld is op de leeftijd van de kinderen, legt de auteur uit hoe het boek tot stand kwam. De kinderen krijgen de kans om actief in het verhaal mee te spelen of een eigen wending te fantaseren.

    Merel Eyckerman

De auteur vertelt over haar werkwijze, inspiratiebronnen en, eventueel, over haar archeologisch werk en hoe de dingen elkaar beïnvloeden.
 

Twiggy Bossuyt

De auteur begint met het voorlezen van bepaalde passages. De kinderen mogen raden wat er verzonnen is en wat niet. Twiggy vertelt hoe bepaalde personages en situaties ontstaan zijn.

    Soetkine Aps

Educatieve (teken)workshop waar de creativiteit en verbeelding van het kind wordt gestimuleerd.
        Suzan T'Hooft

Vragen naar en vertellen over het werk van een illustrator. Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag.

        Suzy Castermans

De workshops zijn een uitgewerkte knutsel- of tekenactiviteit met als uitgangspunt Suzy Castermans verschenen boeken.

        Tim Polfliet

Hoe gaat een illustrator te werk?

        Tom Schoonooghe

Tom Schoonooghe vertelt verhalen over dromen, liefde, fantasie en reizen. Dit doet hij al tekenend (live) met een iPad.

        Tomas Nollet

Mijn lezingen vertrekken altijd vanuit een concreet verhaal. We gaan op zoek naar de relatie van kinderen met de ons omliggende ruimte.

        Veerle Derave

Voorlezen uit boeken, tonen van originelen en materiaal dat ik gebruik.